Werkgroep Duurzaamheid

De aandacht voor duurzaamheid stijgt. In 2015 vond driekwart van de bewoners van de HLS dit thema belangrijk. In 2018 was dit gestegen naar 88 %. De stijgende aandacht had vooral te maken met klimaat en energie (besparing, alternatieve bronnen, klimaatneutrale maatregelen).

De werkgroep wil zich richten op:

• De deeleconomie (deelauto, delen van opbrengsten van milieumaatregelen, ervaringen met afsluiten gas, warmtepompen);
  • Oriëntatie op innovaties in duurzaamheid (groene dorpsenergiecentrale, isolatie van gebouwen, warmtepomp);
  • Stimuleren van bewustwording, onder andere door stimulering van vegetarisch eten en organiseren van voorlichting en advies;
  • De cosmetische en maatschappelijke aspecten van duurzaamheid (het aangezicht van het dorp, geluidsoverlast);

Contact met de werkgroep

Leden van de Werkgroep Duurzaamheid zijn:

• Lies van Campen (contactpersoon Dorpsvereniging)
  • Mireille Nefkens,
  • Peer Trepels,
  • Helen van de Ven,
  • Tiny Wigman
  • Philip Wolbert

Activiteiten

Vegetarische week gestart op Burendag 26 september 2020. Zie hier het Receptenboekje.

Op 19 maart 2020 publiceerde de werkgroep De geplande activiteiten voor 2020.

Berichten

12 december 2019 Energieavond.

Op deze avond zijn twee presentaties gegeven:

Peer Trepels stelt onderstaande vragen aan de orde:

• Welke maatregelen kan ik het makkelijkst realiseren?
  • Welke maatregelen zijn het meest effectief?
  • Ga ik alleen isoleren of ook energie opwekken?
  • Wat kost mij dat dan?
  • En wanneer heb ik mijn investering terugverdiend?

Gaan deze vragen ook wel eens door jouw hoofd? Zou je ook in jouw woning nog meer willen doen om minder energie te verbruiken? Tijdens de energiebijeenkomst van de werkgroep Duurzaamheid Heilig Landstichting vertelt Peer zijn verhaal en geven we antwoord op de vragen van Peer én op die van jou.
Er komt een gastspreker van het Loket Duurzaam Wonen Plus van de gemeente Berg en Dal.
Het exacte programma van de avond volgt nog maar bij deze alvast datum en tijd.

Verder wordt informatie gegeven over verlichting in je huis. Gloeilampen  (mocht je die nog hebben), Halogeen en LED. Wat is het zuinigst, wat is het gezelligst en wat kun je wel/niet dimmen? Je kunt het met eigen ogen komen zien en voelen. Meer info volgt in latere berichtgeving.

Bijenlint

Elk jaar wordt het Bijenlint uitgebreid. De bollen gaan in september de grond in: in het voorjaar komt dan de verrassing voor de bijen en voor ons ! Bij de start van Bijenlint gaf Oregional een presentatie over eten uit de eigen regio en de voordelen daarvan voor natuur en milieu.  Kijk hier voor de Presentatie van 29 sept 2019