23 april: (Vroege) Vogel-excursie 6:00-8:00 uur

De broedvogel-bevolking van ons dorp is weer bijna compleet. Soorten, die de hele winter op de voertafel te zien waren, hebben gezelschap gekregen van hun Afrikaanse buren. En terwijl de een al stiekem op de eieren zit, doet de ander nog volop z’n best om de hele buurt bij elkaar te tetteren. Geen beter moment in de week om dit spektakel te beleven als op de vroege zondagochtend, wanneer er nog vrijwel geen verkeer is.

En ja, het is even slikken als de wekker gaat, maar je gaat er geen spijt van krijgen. Met een beetje geluk gaan we ruim 40 verschillende vogels horen en zien. Van soorten, die maximaal profiteren van onze bouwwerken in het dorp, tot meer afstandelijke types, die vanuit de bossen om ons heen hun voedselkansen inschatten. Biodiversiteit in klanken. Wat aan het begin van de wandeling nog als een kakafonie klinkt, gaan we in twee uur tijd ontleden tot een goed georkestreerd concert van een bonte verzameling dorpsgenoten.

Neem daartoe alle handige hulpmiddelen mee: van verrekijkers tot gehoorapparaten.

We vertrekken om 6:00 uur vanaf het Dorpshuis,

De wandeling wordt begeleid door Wouter Helmer