15 oktober: Paddenstoelen-excursie

Als afsluiting van een reeks natuur-excursies Neemt Wouter Helmer ons op ZONDAG de 15de oktober mee in de wereld van de paddenstoelen; één van de rijkste soortengroepen, die we rond ons dorp kunnen tegenkomen. Paddenstoelen zijn boodschappers van een voor ons verder vrijwel onzichtbare wereld van ondergrondse en onderhoutse schimmels. Ze laten ons het belang zien van staand en liggend dood hout, van verterend blad, gerijpte bodems en ouder wordende bomen. Maar ze hebben ook vaak prachtige vormen en kleuren.

We starten om 9:00 uur bij De Bosduivel en maken een tocht door het Kerkebosje, waar Wouter ruim 50 jaar geleden zijn eerste paddenstoelen zocht. Wouter: “Ik ben zelf ook supernieuwsgierig wat daar nog van terug te vinden is. Mocht dat tegenvallen, dan gaan we daarna de begraafplaats op om te kijken wat we daar aan paddenstoelen aantreffen.” De excursie wordt afgesloten met een kop koffie of thee in dorpshuis de Bosduivel.