Op 28 september staat Burendag 2024 geheel in het teken van Ruilen en Delen. We hebben allemaal wel spullen waar we op uitgekeken zijn en waarvan we niet meer weten wat we ermee moeten. Wat is dan leuker als je daar iemand anders blij mee kunt maken!

Op de Ruil- en Deelmarkt kun je bijvoorbeeld planten of stekjes die je over hebt meebrengen, of zaden die je hebt verzameld. Bij de Planten-ruiltafel kun je vervolgens kijken of er een plant of zaad van je gading bij is.

Tuin- of ander gereedschap dat je niet meer gebruikt, kun je inbrengen in de Spullenruiltafel. Als je soms gereedschap wilt lenen of uitlenen, bijvoorbeeld een hoge ladder, een elektrische heggenschaar of een kruiwagen, laat het bij de ‘Leenspullen‘ weten; we zetten je dan op de lijst.

Voor de liefhebbers van legpuzzels, jong en oud, is er een Puzzelruilkraam. Je levert daar een gebruikte legpuzzel in of je neemt er een nieuwe mee. En in de Legoruilkraam kun je die Legoset die je al zo lang hebt staan omruilen voor eentje die je graag zou willen bouwen. Ook boeken zijn een dankbaar ruilobject. Je kunt hiervoor terecht bij de Boekentafel.

De Vinylruiltafel is bijzonder omdat er oude LP’s en singles ingebracht, beluisterd en geruild kunnen worden.

Hoe het werkt

Maak jezelf en anderen blij door weg te geven wat je zelf niet meer nodig hebt, en in ruil daarvoor iets anders leuks mee naar huis te nemen. Het wordt geen gewone rommelmarkt. Alleen bepaalde items gaan van eigenaar veranderen. Lever de spullen die je inbrengt in bij de betreffende marktkraam. In ruil voor je inbreng krijg je ‘HLS-jes’. Dat zijn muntjes waarmee je vervolgens op de markt zelf iets kunt kopen. Zo kun je bijvoorbeeld een plantje inbrengen en met een legpuzzel naar huis gaan. Ook zonder ‘HLS-je’ kun je iets kopen door een vrijwillige bijdrage te storten in de donatiebox voor onze dorpsmoestuin. Kijk aan het eind van de markt even of de dingen die jij inbracht weg zijn. Zo niet, pech. Dan neem je ze zelf weer mee naar huis.

Activiteiten

Tussen het delen en ruilen door zijn er zoals andere jaren diverse activiteiten, zoals voor de kinderen schminken, of samen een knikkerbaan bouwen. De Werkgroep Duurzaamheid vertelt over de nieuwe KledingSWAP en er wordt een mini-workshop Kleding Upcyclen gegeven. Hiermee ga je een oud kledingstuk dat je niet meer draagt oppimpen tot iets nieuws, tot kunst. Bezoek de Moestuinkraam, met tips en lekkernijen uit de moestuinen van de Bosduivel en Orientalis. Of laat je verrassen aan de tafel “Natuurlijk Tuinieren” met tips en suggesties voor een inheemse tuin.

Weten wat er na de Energie-enquėte van vorig jaar is gebeurd? Op de Burendag lanceert wethouder Irma van de Scheur de WoonWijzer.

WoonWijzer Heilig Landstichting brengt kennis, ervaring, inspiratie en verbinding op gebied van energie en slim wonen bij elkaar, zowel digitaal als fysiek in de Bosduivel.

WoonWijzer Heilig Landstichting wordt op de Burendag gelanceerd door wethouder Irma van de Scheur en is daarna elke woensdagmiddag open van 14:00 tot 18:00 u.

Als aanmoediging van ons energie-initiatief verloot de wethouder 10 professionele energiescans onder de inwoners van Heilig Landstichting. Als je met deze loterij mee wil doen, dan kun je dat aangeven bij je aanmelding voor de burendag op de website of tijdens de ruil- en deelmarkt. De trekking door de wethouder is ook op Burendag

Het Programma

Vanaf 14:30 uur: Inloop (en inbreng) op de ruil- en deelmarkt

Vanaf 14.45 uur: handel en wandel op de markt en langs de activiteitentafels

16.15 uur: welkomstwoord door Vera Mattijssen

16.20 uur: lancering WoonWijzer door wethouder Irma van de Scheur

Vanaf 16:30 uur: Dorpsborrel, pannenkoeken- en ijskraam

17:30 uur: opening dorpsbuffet

Van Harte Welkom

Het Dorpsbuffet

Voor het traditionele Dorpsbuffet vragen we aan iedereen/ieder gezin om een (bij voorkeur vegetarisch) hoofd, of bijgerecht of toetje bereidt. De koks maken zelf een kaartje met de naam van het gerecht, eventueel de naam van de kok en het recept.

Voor soep en stokbrood wordt gezorgd. Als je met een hoofd- of bijgerecht, of een toetje bijdraagt aan het buffet zijn de kosten voor deelname  € 1,00 per volwassene. Als je niet in de gelegenheid bent om een gerecht te maken zijn de kosten € 7,50 per volwassene. Voor kinderen bedragen de kosten € 2,50.

Hieronder kun je je aanmelden en je bijdrage aangeven.