Activiteiten BURENDAG 2023

• Toren bouwen. Vorm een team en bouw binnen 25 minuten een toren van bamboestokken en elastieken. De hoogste toren bouwt wint.
  • Milieuspel. Buitenspel voor 14+. De groep wordt verdeeld in vervuilers en milieu-politie. De vervuilers nemen een kaartje uit emmers langs de weg en gaan op weg naar de stortplaats; daar moeten zij hun kaartjes in een pot proberen te werpen. De milieupolitie probeert de vervuilers te pakken. Lukt het om een vervuiler te tikken, dan moet die het kaartje afgeven en staat buitenspel, totdat hij vrij wordt getikt. Benodigd materiaal: lint, 10 emmertjes, kaartjes met tekst bijv: stort groenafval 2 pnt, stort huisvuil 4 pnt, stort bouwafval 6 pnt, stort autobanden 8 pnt en stort chemisch afval 10 pnt.
  • Boodschappenspel.  Kinderen raken spelenderwijs vertrouwd met boodschappen doen en omgaan met geld e
  • Windkracht. Gezelschapsspel gezinnen: Windkracht! is een actueel gezelschapsspel over het klimaatvraagstuk in jouw stad. Als burgemeester bepaal jij je tactiek om jouw stad zo snel mogelijk klimaatneutraal te maken. Je kunt overvallen worden door allerlei gebeurtenissen op verschillende schaalniveaus.
  • Springkussen. Spreekt voor zich
  • Voetbalspel scoor met vijf penalty’s zoveel mogelijk punten
  • Schminken, zo mooi als de natuur
  • Vrijwilligerstafel en sociale kaart. Aan welke (maatschappelijke) activiteiten kun je als vrijwilliger bijdragen en welke organisaties zijn er in de buurt? (Orientalis, Groengroep Bosduivel, Oranjecomité, 50Plus, Kernteam, Oorschelp, Saar aan huis, …..)
  • Biodiversiteitstafel. Leer omgaan met de Obsidentify-app en waarnemingen .nl. Op de tafel ligt een aantal planten, insecten en kruiden, die je kunt analyseren. Bekijk de stand van de challenge van 1500 soorten in de HLS: https://waarneming.nl/bioblitz/biodiversiteit-in-en-om-de-heilig-landstichting/. Denk mee met vergroening van de straten in Heilig Landstichting
  • Powersaver game. Je vult de HLS Energie-enquête in. Vervolgens word je uitgedaagd om in 3 weken minimaal 15% energie te besparen op je huidige energieverbruik. Zonder dat je hiervoor nieuwe apparaten hoeft aan te schaffen of veel comfort moet inleveren. Het is de opsomming van kleine maatregelen en aanpassen van eenvoudige gewoonten die deze besparing kunnen bewerkstelligen. Je kunt ook folie, ledlampen en andere besparende materialen kopen en een vraag stellen aan de energiecoach.
  • Lekker lokaal. Tafel met informatie en groentepakketten van regionale/lokale producenten, mogelijkheid tot inschrijven.
  • Plantenmarkt. Breng je eigen planten in potjes mee. De Orientalis groengroep biedt ook kruiden in plantpotjes aan. Je krijgt informatie over de planten, verzorging, bloeiwijze zon-/waterbehoefte etc
  • HLS Digitaal Welke apps zijn in HLS actueel en waarvoor? leer de website van de HLS beter kennen
  • SWAP-kraam met informatie en vooraankondiging van kledingruilbeurs.
  • Wijkhelden. Informatie en aanmelding voor verzamelaars van zwerfafval.

Meld je HIER aan