24 september: Jubileumfeest Dorpsvereniging: HLS maakt werk van biodiversiteit!

Groen verbindt, biodiversiteit wint

De alarmerende berichten over de afnemende biodiversiteit en vooral het insectenbestand zullen u niet zijn ontgaan. Daarom stellen we in dit jubileumjaar van de dorpsvereniging het thema biodiversiteit centraal. Vooral willen we ons samen met de dorpsbewoners inzetten voor het herstel van biodiversiteit in de tuinen en in het openbare groen om ons heen. Iedere tuin kan het verschil maken. Dit jaar organiseren wij elk seizoen een activiteit; en op de burendag gaan we van start.

Ons motto: De Heilig Landstichting maakt werk van biodiversiteit

Op 24 september organiseren we de volgende groene activiteiten rond biodiversiteit:

Stand van de biodiversiteit in onze tuinen. Hoe staat het er eigenlijk voor met de biodiversiteit in het dorp? Welke inheemse planten en dieren treffen we aan? Om daarop een antwoord te krijgen dagen we iedereen uit mee te helpen om een lijst te maken van alle inheemse planten en insecten die in onze tuinen te vinden zijn.

Obsidentify. Om mee te kunnen doen aan de inventarisatie van planten en insecten in je tuin, kun je de app Obsidentify downloaden: (klik hier voor een instructievideo). Als je via deze app een foto van een plant of insect maakt, zoekt de app uit om welke plant of insect het gaat. Oefen alvast in je eigen tuin. Tijdens de burendag maken we een start met de officiële lijst! En met liefhebbers oefenen we de Obsidentify app.

Insectenhotel. Bij de bloemenweide van de Bosduivel gaan we samen met dorpsbewoners van alle leeftijden een bijenhotel bouwen. Waarom een bijenhotel? Solitaire bijen zijn ongelooflijk belangrijk voor de natuur. Zonder bijen geen bestuiving; zonder bestuiving geen vruchten. Maar de bijen hebben het moeilijk, onder andere omdat veel dood hout wordt opgeruimd, terwijl dat juist mooie nestplaatsen zijn. Wij kunnen de bijen een handje helpen, en zij helpen ons dan weer door onze bloemenweide te bestuiven. Ben je handig met boor en zaag en kun je de 24ste ’s middags assisteren? Meld je hier aan  Natuurlijk zijn kinderen van harte welkom om het hotel het vullen en om ook een hotelletje te maken voor de eigen tuin.

Zaadbommetjes.
Met kinderen uit het dorp gaan we zaadbommetjes maken. We vragen aan jullie, bewoners van ons dorp, om het zaad van inheemse planten uit jullie tuin te verzamelen en op 24 september mee te nemen naar de Bosduivel. Wil je een richtlijn welke planten in aanmerking komen, kijk dan hier voor suggesties. Met klei en het zadenmengsel maken de kinderen “bommen” voor hun eigen tuin, maar ook om uit te delen aan andere bewoners. Zo’n bolletje klei met zaad, op een open plekje in de zon/half schaduw, met een regenbuitje erop, kan zomaar volgend jaar zomer een bloemrijk hoekje opleveren. Meld je hier aan als je ook bloemenzaden wil inzamelen
Zo maken we in ons dorp voor de bijen een nieuw bloemenlint, zoals we de afgelopen jaren ook al een lint van boerenkrokus hebben aangelegd.

Tot ziens op 24 september!

Tiny Wigman en Helen van der Ven,
Namens de Werkgoep Duurzaamheid.