80 jaar Market Garden, de bevrijding van Nijmegen

De bevrijding van Nijmegen en directe omgeving tussen 17 en 20 september 1944 was te danken aan de inzet van de 82ste All American  Airborne Divisie en het 30ste Britse Army Corps. Het was wel een militaire operatie, maar je zou het ook een daad van naastenliefde kunnen noemen om zo ver van huis en haard onbekenden een beter leven te willen bezorgen door hen te bevrijden van de tirannie van een bezetter.

Bij de verovering van de bruggen en daarmee de bevrijding van Nijmegen vielen bij de pelotons van beide eenheden 72 doden.  Maar de gevechten rond Nijmegen eisten ook van andere eenheden  veel slachtoffers.

Ter gelegenheid van de 80 jarige herdenking hebben de stichting Groesbeek Airborne Vrienden en de stichting Ons Historisch erfgoed Tweede Wereldoorlog een vlag laten ontwerpen met de emblemen van de 82ste All American Airborne Division en het 30ste Britisch Army Corps. Bij de vlag hoort ook een ‘bevrijdingshymne’.

Je kunt de bevrijdingshymne beluisteren door op de foto van de Jeep met de vlag te klikken.

Het herdenkingsprogramma:

6 SEPTEMBER, 20:00 uur (inloop: 19.45 uur): Lezing door Frans Geertsen over 80 jaar operatie Market Garden. met unieke foto’s uit de Nijmeegse, Groesbeekse en eigen archieven.
Locatie: Bosduivel
Kosten: € 4,- inclusief koffie of thee
Aanmelden bij Helma Nijenhuis

13 SEPTEMBER: 14:00 uur, Bevrijdingswandeling langs plaatsen in ons dorp die in september 1944 belangrijk waren en waar historische panelen zijn geplaatst. Speciale aandacht voor de omgekomen bewoners waaronder ook kinderen. Voor jongeren of werkenden wordt de wandeling (bij voldoende belangstelling) herhaald op zaterdag 14 september om 14.00 uur.
Locatie: start vanaf de Bosduivel
Kosten: € 3,-
Aanmelden bij Annelies van Gunst

17 SEPTEMBER: om 14:00 uur, Onthulling gerestaureerde parachutist. Bij restaurant Konbanwa is circa 10 jaar geleden uit een oude boom een beeld gezaagd van een Amerikaanse parachutist. De stichting Groesbeekse Airborne Vrienden heeft dit beeld laten restaureren en organiseert de onthulling.
Locatie: Nijmeegsebaan 53, Heilig Landstichting

Bestel een Herdenkingsvlag

Je kunt hieronder een of meerdere vlaggen bestellen. Als je interesse hebt in de partituur van de Herdenkingshymne, kun je die ook bestellen. Neem voor aantallen boven 25 even contact op

Vlag 100 x 150 cm