In september is het 80 jaar geleden dat Nijmegen werd bevrijd. De twee belangrijkste eenheden die hier strijd leverden in het kader van de beroemde operatie Market Garden waren de 82nd All American  Airborne Division en het 30st Britisch Army Corps.

Ter gelegenheid van de 80ste verjaardag is er een Herdenkingsvlag ontworpen en zijn er diverse activiteiten, zoals een lezing met uniek beeldmateriaal uit gemeentelijke en persoonlijke archieven, een bevrijdingswandeling door het dorp en de onthulling van het gerestaureerde beeld van een Amerikaanse parachutist. Klik op onderstaande knop voor meer informatie.

De herdenking wordt georganiseerd door de stichting Groesbeek Airborne Vrienden, de stichting Ons Historisch Erfgoed Tweede Wereldoorlog en de Heemkundewerkgroep Heilig Landstichting