Published on november 5th, 2018 | by Philip

Oorbelletje – De Achterkant

POP UP MUSEUM GAAT OPEN!!!!

Een reizende tentoonstelling in de gemeente Berg en Dal. Op drie weekenden in november is achtereenvolgens in Berg en Dal, Millingen en Groesbeek een tentoonstelling te zien van prenten en schilderijen met bekende plekken in onze eigen omgeving. Dit Pop up Museum is een initiatief van de Stichting Monument en Landschap om een selectie van 80 kunstwerken uit de verzameling van de gemeente Berg en Dal aan de inwoners te laten zien. U wordt meegenomen naar de landschappen, dorpsgezichten en bedrijvigheid in de gemeente die de kunstenaars de afgelopen decennia hebben geïnspireerd. Tijdens de tentoonstelling is er ook een doorlopende voorstelling over de 13 dorpskernen. Vroeger en Nu wordt in 20 minuten gepresenteerd met een beschouwende tekst van oud-burgemeester Paul Wilbers. Ook kunt u in een diapresentatie de meer dan 60 foto’s bewonderen die inwoners van onze gemeente hebben ingezonden. Op zondag 26 november, de laatste dag dat het museum open is, wordt de manifestatie in Groesbeek afgesloten met een kunstveiling van o.a. werken uit de collectie van de gemeente. Maak zo kennis met uw nieuwe gemeente Berg en Dal. De toegang is gratis want de kunst is van u! U kunt deze eenmalige expositie bezoeken op 11 en 12 november in dorpshuis Kerstendal in Berg en Dal, op 18 en 19 november in gebouw Fanfare St. Cecilia in Millingen en op 25 en 26 november in het nieuwe Wijnbouwcentrum in Groesbeek. Alle dagen geopend van 12.00-17.00 uur.

INFORMATIEAVOND OVER TOEKOMSTPLAN ORIENTALIS

Op donderdag 1 november om 19.30 uur in de Piet Gerritszaal.Zoals bekend heeft de gemeente Berg en Dal vorig jaar samen met de gemeente Nijmegen subsidie gegeven aan Orientalis voor een toekomstplan. Dit toekomstplan is nu klaar. Inmiddels heeft het college van B&W Berg en Dal aan de Raad een voortgangsmelding gedaan. Hierover is ook in de Gelderlander van 12 en 13 oktober jl. gepubliceerd.Voor de goede orde delen wij mee dat het plan is aangeboden aan de gemeente Berg en Dal. Afhankelijk van de opstelling van de gemeente zal het bestuur van Orientalis het plan te zijner tijd ten uitvoer brengen, uiteraard in overleg met alle belanghebbenden. Het bestuur van Orientalis wil het plan toelichten aan de dorpsgenoten en met hen van gedachten wisselen. Daartoe heeft Orientalis de Dorpsvereniging gevraagd om via onze informatiekanalen zoals de dorpsmail en dit Oorbelletje u uit te nodigen voor de informatiebijeenkomst.

SAMEN WANDELEN IN EN OM DE HEILIG LANDSTICHTING
We zijn begonnen met onze wandelingen op de vrijdagochtend en de eerste ervaringen zijn positief. Vanaf november gaan we lopen op de vrijdagmiddag en starten om 14.30 uur bij ’t Zaaltje. We lopen ongeveer 1 ½ uur en na afloop drinken we thee in ’t Zaaltje. Dus wandelt u graag, maar liever niet alleen, kom dan op vrijdagmiddag naar ’t Zaaltje en loop gezellig met ons mee. Er zijn altijd twee dorpsgenoten aanwezig die meelopen en de weg kennen. Eventueel kan de groep gesplitst worden in een wat langzamere en een wat snellere groep en of er door het dorp of door het bos wordt gelopen. U hoeft zich niet aan te melden. Wilt u graag worden opgehaald, geen probleem. Meld het daags tevoren bij dorpsvereniging@gmail.com. Uiteraard loopt iedereen mee op eigen verantwoordelijkheid.

LEZING OVER DE BUITENPLAATS BRAKKENSTEIN
Op donderdag 22 november houdt Klaas Bouwer een presentatie over de geschiedenis van de buitenplaats Brakkenstein. De lezing wordt gehouden in de zaal van Aqua Viva, Heyendaalseweg 290, Nijmegen (op het binnenplein aan de rechterkant). Aanvang: 20.00 uur. Entree: €4, incl. koffie/thee.

Lieve kinderen!
SINTERKLAAS KOMT OP ZATERDAG 24 NOVEMBER
van 15.00-17.00 uur in ‘t Zaaltje.
Hij zou het heel leuk vinden jullie daar allemaal weer te zien!
Kinderen t/m 8 jaar graag opgeven via hlsoranjecomite@gmail.com