Gepubliceerd

Published on februari 15th, 2015 | by Philip

Heemkundewerkgroep: Een verrukkelijk gezigt, buitenplaatsen en boerderijen in de Meerwijk bij Nijmegen

Woensdag 26 november jl. ontving Theo Giesbers, wethouder van Cultuur van Groesbeek, tijdens de presentatie van het boek ‘een verrukkelijk gezigt’  uit handen van de schrijver  Klaas Bouwer, het eerste exemplaar. Een prachtig boek dat gaat over de buitenplaatsen en boerderijen in de Meerwijk bij Nijmegen. De presentatie werd bezocht door circa 60 genodigden. Als co-uitgever organiseerde de Stichting van Ploeg tot Heilig Landstichting de presentatie in het Zaaltje van Heilig Landstichting.

Helma Nijenhuis vertelde over de totstandkoming van het boek  in relatie tot de Heemkunde werkgroep. Klaas Bouwer die al vanaf de oprichting van de Heemkunde werkgroep in 1997 actief is, kwam medio 2010 met het plan om het gebeid rondom de Meerwijk uit te zoeken en daar een publicatie over te schrijven. Een jaar later werd voorzichtig een voorstel gedaan aan de uitgever  Matrijs om het boek te gaan publiceren. De uitgever die de boeken, Een notabel domein, De geschiedenis van het Nederrijkswald en Voorprofijt en genoegen over bos en Landschap van de Zuidwest-Veluwe, van Klaas Bouwer heeft uitgegeven, had er alle vertrouwen in dat ook het boek over De Meerwijk een prachtig boek zou verschijnen.

Klaas vertelde  over de aanleiding en de motivatie om de publicatie te schrijven en over zijn werkwijze bij het onderzoek en het schrijfproces. Tragische maar ook positieve verhalen over de Meerwijk werden uitgelicht en ten slotte bedankte Klaas de subsidiegevers die er toe bijgedragen hebben dat dit mooie boek uitgebracht kon worden. Dat mooie boek was van de schrijver en is nu van en voor de lezer.  Een prachtig boek waarin aandacht geschonken wordt aan het landschap met zijn buitenplaatsen, boerderijen, bossen en landerijen in een omgeving op steenworp van Heilig Landstichting.

Als u belangstelling heeft voor het boek dan kunt u het boek bestellen op www.matrijs.com of kopen bij diverse boekwinkels in Nijmegen U kunt ook een bestelformulier aanvragen bij  heemkundewerkgroephl@gmail.com. De kosten voor het boek bedragen, tot 1 juni 2015, inclusief verzendkosten € 29,95

Helma Nijenhuis